تأثیر به‌کارگیری منابع چندرسانه‌ای و دیجیتال بر غنای دانش آموزشی معلمان تاریخ
کد مقاله : 1001-6THAHCONF-FULL
نویسندگان
فاطمه سادات امیرفخریان *
معلم
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر به‌کارگیری منابع چندرسانه‌ای و دیجیتال بر غنای دانش آموزشی معلمان تاریخ انجام شد. پژوهش حاضر با رویکرد ترکیبی (کمی و کیفی) و با طرح اکتشافی متوالی انجام گردید. جامعه آماری شامل معلمان تاریخ دوره متوسطه دوم شهرستانها و مناطق شرق استان سمنان بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند، ۲۰ نفر انتخاب شدند. داده‌ها استخراجی از پرسشنامه محقق‌ساخته مبتنی بر چارچوب TPACK، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و مشاهده کلاس درس گردآوری و با استفاده از آزمون t همبسته و تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های کمّی نشان داد که به‌کارگیری منابع چندرسانه‌ای منجر به افزایش معنادار (۰٫۰۵ ≥ p) نمرات معلمان در تمامی مؤلفه‌های دانش آموزشی به جز دانش محتوایی محض شده است. بیشترین بهبود مربوط به مؤلفه‌های دانش فناورانه و تلفیق فناوری با پدالوژی بود. یافته‌های کیفی نیز چهار مضمون اصلی را نشان داد: ۱- تجسم انتزاع و ملموس‌سازی تاریخ ۲- تغییر نقش معلم به تسهیل‌گر تحقیق ۳- غنی‌سازی روش‌های ارزشیابی ۴- چالش‌های پایدار (کمبود زمان، نبود زیرساخت). به‌کارگیری منابع دیجیتال به عنوان یک جزء تحول‌آفرین در دانش حرفه‌ای معلمان تاریخ عمل می‌کند و می‌تواند به خروج آموزش تاریخ از حافظه‌محوری و حرکت به سمت درک عمیق‌تر کمک کند. موفقیت این فرآیند مستلزم برنامه‌ریزی برای غلبه بر چالش‌های زیرساختی و حمایت از معلمان است.
کلیدواژه ها
دانش معلمی، آموزش تاریخ، منابع چندرسانه‌ای، فناوری آموزشی، دانش محتوایی-تربیتی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر