نقش مشـاهـده در کارورزی یک با تکیه بر روش تحقیق و متون تاریخی
کد مقاله : 1009-6THAHCONF-FULL
نویسندگان
سعید رومانی1، اسماعیل سپهوند *2، عارف شاکرمی3، عبدالحسین غلامی4
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی۸۸۹_۱۴۶۶۵، تهران، ایران
2دانشگاه فرهنگیان
3دکترای جامعه شناسی مسایل اجتماعی ایران، مدرس دانشگاه فرهنگیان لرستان، خرم آباد، ایران
4کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی
چکیده مقاله
کارورزی از جمله دروس مهم در برخی دانشگاه ها از جمله دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق) می باشد که اهمیت بسیاری در تربیت حرفه ای دانشجو معلم دارد. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش مشاهده در کارورزی با تکیه بر مشاهدات متون تاریخی و روش تحقیق کیفی و از نوع کتابخانه ای است. جامعه و ابزار، متون و کتب و مشاهدات تاریخی بودند که چند مورد به صورت نمونه انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که دانشجو معلم با کسب مهارت در به‌کارگیری روش‌ها و فنون مشاهده تأملی با توجه به مشاهدات تاریخی، موقعیت های آموزشی و تربیتی را در سطح مدرسه و کلاس درس را که شامل موقعیت فیزیکی، ساختار و سازمان مدرسه، تعاملات عاطفی و روانی و موقعیت آموزشی است را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. بنابراین نقش کارورزی آشنایی دانشجو معلمان برای آماده شدن به صورت حرفه ای در آینده است تا زمانی که در مدارس به پیشه معلمی پرداختند آمادگی لازم را کسب کرده باشند. برای انجام کارورزی بر اساس یک روش منظم در تحقیق تاریخی و با استفاده از فن مشاهده و با انجام آن به نحو احسن دانشجو معلمان رشته تاریخ بهتر می توانند اهداف خود در یادگیری معلمی در آینده را پیش ببرند که مهم ترین آنها آشنایی با هدف های تعلیم و تربیت، مشاهدات و تهیه گزارش بر اساس مشاهده در فرایند کارورزی یک که با مکان مدرسه سر و کار دارند. اما آنچه در این میان مهم است استفاده از مشاهده در این نوع کارورزی می باشد.
کلیدواژه ها
مشاهده، روش تحقیق میدانی، کارورزی یک، تاریخ.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی