| بررسی تطبیقی اثربخشی واقعیت افزوده (AR) و منابع متنی سنتی در آموزش مفاهیم پیچیده تاریخی |
| کد مقاله : 1014-6THAHCONF-FULL |
| نویسندگان |
|
شهناز مهری الوار * دبیر تاریخ و کارشناسی ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی |
| چکیده مقاله |
| آموزش مفاهیم پیچیده تاریخی، که مستلزم درک روابط علی، همدلی و دیدگاههای چندگانه است، همواره با چالش بار شناختی بالا برای فراگیران همراه بوده است. منابع متنی سنتی، به دلیل ماهیت خطی و عمدتاً کلامی خود، اغلب در ارائه این مفاهیم چندبعدی ناتوان بوده و منجر به افزایش بار شناختی بیرونی و کاهش عمق یادگیری میشوند. این پژوهش، با اتخاذ یک رویکرد تحلیلی-تطبیقی، به بررسی اثربخشی فناوری واقعیت افزوده (AR) به عنوان یک جایگزین آموزشی میپردازد. چارچوب نظری این مقاله بر ترکیبی از نظریه بار شناختی (CLT) جان سوئلر و نظریه شناختی یادگیری چندرسانهای (CTML) ریچارد مایر، در پارادایم سازندهگرایی استوار است. تحلیل نشان میدهد که AR با طراحی مناسب، از طریق بهکارگیری اصولی مانند همجواری مکانی و زمانی، قادر است بار شناختی بیرونی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. این فناوری با ارائه اطلاعات در کانالهای دوگانه دیداری و شنیداری، پردازش شناختی را تسهیل کرده و منابع حافظه کاری را برای درگیری با بار شناختی مطلوب و ساخت طرحوارههای ذهنی پیچیده آزاد میسازد. در مقابل، منابع متنی با ایجاد اثر تقسیم توجه، بخش عمدهای از ظرفیت شناختی فراگیر را صرف فرآیندهای غیرمرتبط با یادگیری میکنند. نتیجهگیری میشود که برتری AR ذاتی نیست، بلکه به طراحی آموزشی مبتنی بر اصول شناختی بستگی دارد. یک محیط AR که به صورت ارگونومیک-شناختی طراحی شده باشد، میتواند به طور مؤثری چالشهای یادگیری مفاهیم پیچیده تاریخی را مرتفع ساخته و به یادگیری عمیقتر و ماندگارتر منجر شود. |
| کلیدواژه ها |
| واقعیت افزوده، نظریه بار شناختی، آموزش تاریخ، یادگیری چندرسانهای. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |