| تحلیل هرمنوتیکی منطق آموزش تاریخ ورزش در ایران معاصر |
| کد مقاله : 1022-6THAHCONF-FULL |
| نویسندگان |
|
احسان ططری * گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹_۱۴۶۶۵، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| آموزش تاریخ ورزش در ایران عرصهای میانرشتهای است که میان دانش تاریخی، هویت فرهنگی و تربیت بدنی پیوند برقرار میکند. این پژوهش با رویکرد هرمنوتیک فلسفی گادامر و با هدف تبیین منطق درونی و معنای فرهنگی آموزش تاریخ ورزش در ایران معاصر انجام شد. دادهها شامل اسناد آموزشی، برنامههای درسی دانشگاه فرهنگیان، متون سیاستی (از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و روایتهای معلمان تربیتبدنی از تجربه تدریس بودند که به شیوهٔ تحلیلی–تفسیری خوانش شدند. یافتهها در سه سطح تحلیل صورت گرفت. در سطح پیشفهم تاریخی، آموزش تاریخ ورزش عمدتاً بر پیشفرضهای قهرمانیمحور و نگاه ابزاری به بدن استوار است و تاریخ ورزش بیشتر بازنمایی فیزیکی قدرت تلقی میشود تا تجربهای فرهنگی و تمدنی. در سطح افق تاریخی، تفسیر متون و تجربهها نشان داد که گفتمان ایرانی–اسلامی پهلوانی–اخلاقی در دوره معاصر به «بدن آموزشی–ملی» در چارچوب گفتمان جمهوری اسلامی گذار یافته است؛ تغییری که تاریخ ورزش را به عرصۀ تربیت فرهنگی و شهروندی تبدیل میکند. در سطح امتزاج افقها، همنشینی افقهای سنتی و مدرن به شکلگیری منطقی ترکیبی منجر شده است که هدف آن نه صرف انتقال رویدادهای تاریخی، بلکه بازسازی فهم فرهنگی از بدن در بستر تاریخ است. در نتیجه، آموزش تاریخ ورزش در ایران کنشی تفسیری و فرهنگی است که از طریق گفتوگوی میان تاریخ، تربیت و اخلاق بدنی، زمینهساز آگاهی تاریخی و پرورش انسان متعادل میشود. این پژوهش بازنگری در اهداف درس «تاریخ تربیت بدنی» را با تأکید بر ساحت انسانی–فرهنگی آن ضروری میداند. |
| کلیدواژه ها |
| هرمنوتیک فلسفی، آموزش تاریخ، تربیت بدنی، تاریخ ورزش، منطق آموزش |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |