تحلیل مبانی تربیتی، اخلاقی و عبادی در دو رکن نخست کیمیای سعادت و تبیین جایگاه آن در آموزش تاریخ
کد مقاله : 1036-6THAHCONF
نویسندگان
علی عزیزیان *1، سید علی محمد مختاری2، غلام رضا رحیمیان3، ولی اله پورنصیر4
1استادیار تاریخ گروه آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان لرستان
2گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان لرستان
3گروه تاریخ ، دانشگاه لرستان
4معاونت دانشگاه فرهنگیان لرستان
چکیده مقاله
کتاب کیمیای سعادت اثر امام محمد غزالی از متون بنیادین عرفان و اخلاق اسلامی است که با تکیه بر ارکان چهارگانه‌ی خود، نظامی منسجم از معرفت، عبادت، اخلاق و سلوک انسانی ارائه می‌کند. در میان این ارکان، رکن اول و دوم مستقیماً به مقوله‌های عبادت و تهذیب اخلاق فردی و اجتماعی می‌پردازند و بدین‌سان بستری غنی برای مطالعه‌ی تطبیقی در حوزه‌ی آموزش تاریخ عبادت و اخلاق در اسلام فراهم می‌کنند. این پژوهش با رویکردی تحلیلی ـ توصیفی، در پی آن است که نقش این دو رکن را در بازنمایی و آموزش تاریخی مقولات عبادی و اخلاقی، به‌ویژه در نظام دانشگاهی ایران و رشته‌ی تاریخ، تبیین کند. نتایج بررسی نشان می‌دهد که بهره‌گیری از کیمیای سعادت در فرایند آموزش تاریخ می‌تواند به درک عمیق‌تر از تحول نگرش مسلمانان به عبادت و اخلاق بینجامد و زمینه‌ی تلفیق آموزه‌های معنوی با آموزش‌های تاریخی را فراهم سازد. این امر نه‌تنها موجب ارتقای بصیرت اخلاقی در آموزش تاریخ می‌شود، بلکه به بازخوانی جایگاه غزالی به‌عنوان آموزگاری اخلاقی در سنت اسلامی نیز یاری می‌رساند.
کلیدواژه ها
غزالی، کیمیای سعادت، آموزش تاریخ، عبادت، اخلاق اسلامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی