| چگونگی تدریس درس پیشرفت علمی مسلمانان مطالعات پایه ششم ابتدایی :یک مطالعه درس پژوهی |
| کد مقاله : 1041-6THAHCONF |
| نویسندگان |
|
سعید رومانی *1، راضیه ندری2، فاطمه ولی الهی3 1استادیار دانشگاه فرهنگیان 2دانشجوی دکتری، معلم آموزش و پرورش 3دانشجوی دانشگاه لرستان |
| چکیده مقاله |
| هدف از انجام این پژوهش، بررسی چگونگی تدریس مؤثر درس «پیشرفت علمی مسلمانان» در پایه ششم ابتدایی با استفاده از روش درسپژوهی بود. این مطالعه با رویکردی کیفی و در قالب مطالعه درسپژوهی انجام شد. کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم به عنوان جامعه پژوهش انتخاب و درس «پیشرفت علمی مسلمانان» به عنوان نمونه مطالعه گردید. دادهها از طریق مشاهده مستقیم، مصاحبه با معلمان و بررسی اسناد گردآوری و با استفاده از کدگذاری مضامین اصلی و فرعی و ترسیم نقشههای ذهنی مفاهیم کلیدی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مفاهیم اساسی درس عبارتاند از: ظهور و گسترش اسلام، شکوفایی علوم و فنون، و درک خط زمان. مضامین اصلی شناساییشده در نقد فرآیند تدریس در سه محور دستهبندی شدند: اثر بخشی تدریس (شامل تسلط بر محتوا، سازماندهی و ارائه مطالب، ارزشیابی و بازخورد)، تعامل و محیط یادگیری (شامل کیفیت تعامل با دانشآموزان، چیدمان کلاس و فضای یادگیری) و مهارتها و تأثیر معلم (شامل مهارتهای فردی و حرفهای معلم و چگونگی بهکارگیری آموزش تلفیقی). نتایج پژوهش نشان میدهد که بهکارگیری درسپژوهی میتواند موجب بهبود کیفیت تدریس، ایجاد جو همکارانه و صمیمی در بین معلمان، توسعه حرفهای معلمان، افزایش اثربخشی روشهای تدریس، تقویت فرهنگ تحقیق و پژوهش و در نهایت تسهیل اصلاحات مؤثر در نظام آموزشی گردد. این یافتهها میتواند به عنوان راهنمای عمل برای معلمان، پژوهشگران برنامهریزان درسی و سیاستگذاران آموزشی مورد استفاده قرار گیرد و گامی در جهت ارتقای کیفیت آموزش تاریخ تمدن اسلامی در مدارس ابتدایی باشد. |
| کلیدواژه ها |
| درس پژوهی، تاریخ پیشرفت علمی مسلمانان، مطالعات اجتماعی، آموزش ابتدایی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |