| تأثیر منابع دست اول در آموزش محتوای تاریخ |
| کد مقاله : 1069-6THAHCONF |
| نویسندگان |
|
عبدالرئوف نصیری جوزقانی *1، مهدی زارعی2، امیر کوچی3، احمد غلامیان کلات4 1استادیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی 2دانشجوی آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان 3استادیار مدعو گروه تاریخ دانشگاه فرهنگیان 4دانشجوی رشته آموزش مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| منابع دستاول تاریخی در ارتقای کیفیت آموزشتاریخ و پرورش تفکر انتقادی در فراگیران تاریخ سهم بسزایی دارند. منابع دستاول تاریخ، امکان مواجه مستقیم فراگیران با گذشته را فراهم میسازند و آنان را از حالت مصرفکنندهی صرف اطلاعات به پژوهشگر فعال تبدیل میکنند. استفاده از این منابع موجب تقویت تفکر منطقی و مهارتهایی چون تحلیل، تفسیر، ارزیابی اعتبار منابع، و طرح پرسشهای پژوهشی میشود و درک عمیقتری از ماهیت علم تاریخ به عنوان دانشی مبتنی بر شواهد فراهم میآورد. پژوهش در پی پاسخ به این سئوال اصلی است: استفاده مستقیم از منابع دستاول تاریخی چه تأثیراتی بر تقویت تفکر منطقی در فراگیران تاریخ میگذارد؟ پاسخ به این پرسش میتواند راهنمایی عملی برای اصلاح روشهای تدریس تاریخ و جهتدهی به برنامهریزی درسی آموزشتاریخ باشد. با توجه به ماهیت موضوع که نیازمند معرفی و تحلیل نقش منابع دستاول بر فرآیند آموزشتاریخ است، روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش، روش توصیفی-تحلیلی با تکیه بر رویکرد تطبیقی و تحلیل محتوا است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آموزشتاریخ بر اساس منابع دستاول آثار و چالشهایی دارد که مهترین آثار آن تقویت تفکر منطقی و انتقادی نسبت به رویدادهای تاریخی؛ تقویت عزت نفس، تقویت مهارتهای پژوهشی فراگیران آموزشتاریخ و بازسازی روایتهای تاریخی است. مهمترین چالشها نیز دشواری درک و تفسیر زبان و محتوای منابع اصلی تاریخی؛ محدودیت ساعات و امکانات آموزشی تاریخ؛ کافی نبودن مهارت و تخصص بسیاری از معلمان در آموزشتاریخ؛ خطر تفسیر سطحی یا نادرست منابع تاریخی توسط فراگیران تاریخ و چالشهای فرهنگی و ایدئولوژیک در انتخاب منابع تاریخی است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش تاریخ، منابع دست اول، فراگیران، تاریخ، تفکر منطقی |
| وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |