نقش بازی‌های رایانه‌ای در آموزش تاریخ: تحلیلی بر ظرفیت‌های آموزشی بازی تمدن
کد مقاله : 1076-6THAHCONF
نویسندگان
موسی الرضا بخشی استاد *
استادیار گروه آموزش تاریخ دانشگاه فرهنگیان. تهران، ایران
چکیده مقاله
ظهور فناوری‌های نوین و بازی‌های رایانه‌ای، افق تازه‌ای در عرصۀ آموزش گشوده است؛ به‌ویژه آن که فراگیران در مقاطع مختلف تحصیلی از مخاطبان بازی های رایانه ای به شمار می روند. در زمینۀ آموزش تاریخ، بازی‌های‌ رایانه‌ای استراتژیک می‌تواند، محیطی تعاملی و شبیه‌سازی‌شده را برای درک فرآیندهای تاریخی فراهم آورد. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی - تحلیلی، به بررسی نقش و ظرفیت‌های بازی‌های رایانه‌ای و به صورت موردی، به تجزیه و تحلیل بازی استراتژیک تمدن در آموزش تاریخ می‌پردازد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که این بازی می‌تواند از طریق تقویت تفکر تاریخی، ایجاد درگیری شناختی و پیوند میان نظریۀ تاریخی و تجربه، به بهبود درک تاریخی دانش آموزان کمک کند. با این حال، چالش‌هایی همچون بازنمایی گزینشی تاریخ و غلبۀ نگاه غرب محور، ضرورت تحلیل انتقادی و طراحی راهبردهای تربیتی مناسب را آشکار می‌سازد. با وجود برخی محدودیت‌ها و تنگناها، این بازی می‌تواند، به عنوان ابزار مکمل و انگیزاننده در آموزش تاریخ مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش تاریخ، بازی‌های رایانه‌ای، یادگیری فعال، بازی تمدن
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی