| بررسی رابطه دین در اموزش تاریخ در دانش اموزان دبیرستان شهید حمید قاسم پور شهرستان اباده |
| کد مقاله : 1080-6THAHCONF |
| نویسندگان |
|
رضا معینی رودبالی *1، سید سهراب حسینی2، شمس الدین امرایی3، رضا معینی رودبالی4 1استادیارِ گروهِ آموزشِ معارف اسلامیِ دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2دبیر رسمی آموزش و پرورش شهرستان آباده 3استاد یار دانشگاه پیام نور تهران 4استاد یار دانشگاه فرهنگیان شیراز |
| چکیده مقاله |
| چکیده پژوهش حاضر به بررسی رابطه دین در آموزش تاریخ در دانشآموزان دبیرستان شهید حمید قاسمپور شهرستان آباده پرداخته است. هدف اصلی مطالعه، شناسایی میزان تأثیر باورها و آموزههای دینی بر یادگیری و نگرش دانشآموزان نسبت به تاریخ بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی انجام شد و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دبیرستان مذکور (۳۰۰ نفر) بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته شامل دو بخش باورهای دینی و نگرش به آموزش تاریخ بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین باورهای دینی و نگرش دانشآموزان نسبت به تاریخ رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و متغیر دینی توانایی پیشبینی ۲۱ درصد از تغییرات نگرش تاریخی دانشآموزان را دارد. یافتهها بیانگر این است که تلفیق آموزههای دینی و آموزش تاریخ میتواند موجب افزایش علاقه، درک عمیقتر، تحلیل ارزشمحور و شکلگیری نگرشهای جامع و فرهنگی در دانشآموزان شود. این پژوهش اهمیت توجه به عوامل دینی و فرهنگی در طراحی برنامههای آموزشی تاریخ را تأکید میکند و نشان میدهد که ادغام دین و تاریخ میتواند اثرگذاری آموزش را افزایش دهد. |
| کلیدواژه ها |
| دین، آموزش تاریخ، نگرش دانشآموزان، باورهای دینی، دبیرستان، تلفیق فرهنگی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |