بررسی رابطه دین در اموزش تاریخ در دانش اموزان دبیرستان شهید حمید قاسم پور شهرستان اباده
کد مقاله : 1080-6THAHCONF
نویسندگان
رضا معینی رودبالی *1، سید سهراب حسینی2، شمس الدین امرایی3، رضا معینی رودبالی4
1استادیارِ گروهِ آموزشِ معارف اسلامیِ دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
2دبیر رسمی آموزش و پرورش شهرستان آباده
3استاد یار دانشگاه پیام نور تهران
4استاد یار دانشگاه فرهنگیان شیراز
چکیده مقاله
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی رابطه دین در آموزش تاریخ در دانش‌آموزان دبیرستان شهید حمید قاسم‌پور شهرستان آباده پرداخته است. هدف اصلی مطالعه، شناسایی میزان تأثیر باورها و آموزه‌های دینی بر یادگیری و نگرش دانش‌آموزان نسبت به تاریخ بود. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی انجام شد و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دبیرستان مذکور (۳۰۰ نفر) بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق‌ساخته شامل دو بخش باورهای دینی و نگرش به آموزش تاریخ بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین باورهای دینی و نگرش دانش‌آموزان نسبت به تاریخ رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و متغیر دینی توانایی پیش‌بینی ۲۱ درصد از تغییرات نگرش تاریخی دانش‌آموزان را دارد. یافته‌ها بیانگر این است که تلفیق آموزه‌های دینی و آموزش تاریخ می‌تواند موجب افزایش علاقه، درک عمیق‌تر، تحلیل ارزش‌محور و شکل‌گیری نگرش‌های جامع و فرهنگی در دانش‌آموزان شود. این پژوهش اهمیت توجه به عوامل دینی و فرهنگی در طراحی برنامه‌های آموزشی تاریخ را تأکید می‌کند و نشان می‌دهد که ادغام دین و تاریخ می‌تواند اثرگذاری آموزش را افزایش دهد.
کلیدواژه ها
دین، آموزش تاریخ، نگرش دانش‌آموزان، باورهای دینی، دبیرستان، تلفیق فرهنگی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر