| بازنمایی هویت ملی گرجیان فریدونشهر در آموزش تاریخ ایران صفوی |
| کد مقاله : 1088-6THAHCONF |
| نویسندگان |
|
رضا معینی رودبالی *1، معصومه قهدریجانی2 1استادیارِ گروهِ آموزشِ معارف اسلامیِ دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش تاریخ، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر فارس (مرکزسلمان فارسی شیراز). |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تحلیل بازنمایی هویت ملی گرجیان فریدونشهر در آموزش تاریخ ایران صفوی در ساختار تاریخنگاری آموزشی انجام شده است. تمرکز پژوهش بر این است که تجربهی تاریخی گرجیان فریدونشهر، بهعنوان یکی از گروههای مهاجر قفقازی در عصر صفوی، چگونه در شکلگیری هویت ملی ایران نقش داشته و تا چه اندازه در نظام آموزش تاریخ رسمی بازتاب یافته است. روش پژوهش کیفی ـ تحلیلی و مبتنی بر «تحلیل تاریخی و محتوایی» است. دادهها از طریق مطالعهی منابع تاریخی و پژوهشهای معاصر، بررسی محتوای کتابهای درسی تاریخ و مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند. یافتهها نشان میدهد، گرجیان فریدون شهر با پذیرش تدریجی تشیع و مشارکت در ساختار نظامی و فرهنگی صفوی، در بازتولید هویت ملی ایران نقشی اساسی داشتهاند؛ اما بازتاب این نقش در کتابهای درسی و آموزش رسمی بسیار محدود است. بنابراین، بازنمایی آگاهانهی تجربهی تاریخی گرجیان فریدونشهر در آموزش تاریخ میتواند ضمن غنیسازی حافظهی جمعی، به تقویت هویت ملی، ارتقای سواد تاریخی و شکلگیری نگرش چندفرهنگی در میان دانشآموزان منجر شود. |
| کلیدواژه ها |
| گرجیان فریدونشهر، صفویان، آموزش تاریخ ایران، هویت دینی، هویت ملی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |